الأربعاء، 6 أكتوبر 2010

انسان .. مرتجع .. وحجات شبه الكلام


وحشتني المدونة .. بقاالي كتير ما كتبتش .. و كل لما آجي وأزور صفحتي ..
و أقول هاكتب .. مالقيش حاجة أقولها ..

ولا حاجة احكيها ..

قولت ممكن تكون فترة و هاتعدي ..

لكن للأسف استمرت و مازالت مستمرة .. و مش قادر احدد السبب ..


الحياة .. حياة طويلة و مملة و كئيبة ..
حتى عقارب الساعة بتلف في مركزها بهدوء البائسين ..


الناس .. الناس رسمت الحياة على ملامحهم بالتراب الأسود و التلج ..
و تشوفهم كل يوم نسخة بالكربون عن اليوم إللي قبله ..


أنا .. أنا بضحك على الناس و على نفسي بابتسامات و كلمات باهتة و مالهاش معنى ..
و يفضل سر الحاجة الناقصة سؤال مالوش إجابة عندي غير الصمت ..

هاتكلم عن ايه ؟؟

هو إنتوا مش عارفين ؟؟

مش عارفين إن العمر بيجري من ايدينا و إحنا مش حاسين ؟؟

مش عارفين إن الحب بيعمل المعجزات ..
و احنا دلوقتي في زمن المعجزات من غير حب ؟...

مش عارفين إن طاقة النور إللي بتدور عليها .. دايما بندور عليها عند كل الناس ..


و بننسى أول واحد ندور عليها عنده .. هو إنت ؟؟مش عارفين إنك مهما دورت على ايد تطبطب عليك و إنت محتاج مش هتلاقي احن من ايديك على نفسك ؟؟

الدنيا دي عجيبة أوي .

.أحكيلكم عن ايه ؟؟؟ ماهو بقى لكل حاجة في الدنيا لسان يتكلم عن نفسه ..
أحكيكلم عن ايه ؟؟؟

ما احنا حافظين معادلات الدنيا كلها و بنحل كل مرة غلط ..

بس عارفين ..

برغم المساحة الواسعة من الصمت الأسود في يومي ..

إلا إن عندي أمل ..

الحمد لله ..

مش هاطول عليكم ..


بجد وحشتوني ..


وما تخافوش

انا لسه معترف بالحب

اللى هو الحب الحب ..

مش اللى كده وكده

مش حب التليفونات للصبح ولا المقابلات ولا الهدايا اللى ليها لازمه واللى مالهاش

الحب .. الحب ده هو اول دليل على الحياه السعيده

اول عتبه فى الحياه المستقره

مش الاكتفاء بالحاجه وخلاص



الناس شايفني قوي .. و انا أغلب من ريشة نعامة يتيمة ...
الناس شايفاني مصدر دفا .. و انا شعاع شمس من تحت غيم مليان مطر يكفيني للدفا..
الناس شايفاني وكيل الطاقة لكل المحيطين .. و انا في أمسّ الحاجة لنظرة حب عابرة تطمني
..
على فين ؟؟
الطريق مافيهوش إشارات ؟؟ و الإشارات على حسب إللي بيعدي ..
و انا مش عارف انا شوفت صح ؟
طب فهمت صح ؟ طب هي فعلا إشارة ؟
..
طب على فين ؟؟
انا بحب أوي .. و مش عارف إذا كان دي ميزة ولا عيب ..
هو مين إللي بيحدد مسار النهر إللي جاي من الشلال ؟؟
قوة الماية المندفعة من فوق ؟؟
ولا اختيار الأرض ؟؟
هو ممكن العطشان يرتوي بحقن ماية عذبة تحت الجلد ؟؟
هو الحب لو مكنش كده ؟؟ يبقى اسمه برده حب ؟؟


شعور الوحدة ده حاجة صعبة أوي ..
و الأصعب منه إنك تكون وسط الناس ..
تخيل إنك تكون واقف على مسرح .. و شايف إن الحضور مستمتع جدا بكلامك المؤثر
و إنت سعيد .. و بتقول من قلبك أحسن ما عندك ..
و بعد ما خلصت ..
و نور المكان اختفى ..
اكتشفت ..
إنك تكون بتحاااضر للكراسي ..
و إنك شوفت ضهور الكراسي روؤس ناس ..


بس عارفيين

اللى بيتبع اثار الاقدام مش زى اللى ماشى بيقين


وكمان انا لسه عندى قرارى

سأظل نجماً عالياً

سأظل قلباً راضيا

سأظل دوماً باقياً

أقدم عاصمه فى الحب

هناك 13 تعليقًا:

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

هو انا اول تعليق ولا ايه

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

ياحالولى كويس والله :)
حمد لله على السلامه
كلنا بنمر بنفس الحاله بس المهم منقفش كتير
مهما دورت على ايد تطبطب عليك و إنت محتاج مش هتلاقي احن من ايديك على نفسك
عجبتنى الجمله دى
بس ساعات الانان بيحتاج فعلا ايد تطتطب عليه تطمنه
انا بحب أوي .. و مش عارف إذا كان دي ميزة ولا عيب .
الحب ميزه مش عيب بس اهم حاجه اننا نختار الناس الصح اللى هيحافظا على المشاعر دى
و إنك شوفت ضهور الكراسي روؤس ناس .. اصعب احساس
سأظل دوماً باقياً
أقدم عاصمه فى الحب
بوست جميل جدا
بحييك عليه
نفسى ارغى كتير بس كفايه كدا :)

جايدا العزيزي يقول...

اولا حمدالله على السلامه

وكنا دايما بنزورك وقلوبنا معاك

بس حقيقى كلنا بنمر بنفس الحاله

لما تلاقى مافيش عندك كلام تقولوا

فرب من اصحابك

هتلاقى الدفا والحب والامان

حلو اوى كلامك

ودايما بردد ماتمسحش دمعتك غير ايديك

بس اكيد لما نلاقى اصحاب جنبنا هيكون

احسسنا اجمل

انا لم اخلق وحيده وكذلك انت

اعتقد فهمتنى

حمدالله علىسلامتك

تحياتى

ツSmiLeY AnGeLツ يقول...

السلام عليكم
اول مرة ادخل مونتك
جميلة
الحياة كلها تعب ومشقة
لاتتكل على اي احد غير الله هو الي هيرشدك لطريقك وهيخليك انت عايز ايه من الدنيا دي
يارب تتوفق وتعرف طريقك
امين
ومتغبيش مرة تانيه
هههههههه
سلامي.

محمد التركى يقول...

صحبى وحبيبى
وحشنى ياجدع

وحشتنى ياطلعت
اخبارك ايه ياعم

وايه بس التدوينه ديه
ينفع برضو كده
ياعنى تغيب وترجع تقلقنا عليك وتزعلنا عليك
مش هينفع كده

وشغلك واخدك من الدنيا زى حلاتى انا عارف

بس بجد يااحمد
كلامك مش عارف أعلق واقول ايه

مش هقول غير
ربنا يبارك فيك ويبعد عنك الحزن والناس اللى متستحقش
ويقرب منك الحب والناس اللى تستحق قلبك الطيب

سامحنى عن التأخير فى التعليق انته عارف الظروف ياصديقى العزيز

تحياتى لأجدع والد من مصر

محمـــد التركـــى

لاسع افندى يقول...

انت فين

واضح ان حالة الكسل حاله عامه
كلنا كسلانين

اتمنى للجميع شفاء من الكسل واولهم انا


تحيه لاسعه

عمرو يسرى يقول...

اول مره اجاى القيك بتكلم عنى
اصل انا كمان كسلان ماتكونش حاله عامه
اول مره وان شاء الله مش الاخيره

ahad يقول...

سأظل نجماً عالياً

سأظل قلباً راضيا

سأظل دوماً باقياً

أقدم عاصمه فى الحب

هوو دااا أحمد اللي بعرفوه

من قلبي بقولك دوماً أصدقاء :)

miroooo يقول...

السلام عليكم
حمد الله على سلامتك
والله قلقتنا عليك وكمان البوست ده قلقنا عليك اكتر
على فكرة كلنا بنمر بالحاله دى ويمكن احنا عايشين فيها دلوقتى بس اللى عاجبنى فيك ان لسه عندك امل ودى احسن حاجه والله
بجد الامل ده اللى مخلينا نعيش الامل فى ان الحب لسه موجود وهنلاقيه بكرة نلاقى اللى نحبه ويحبنا زى ما احنا كده بكل عيوبنا ومميزاتنا
وكون انك بتحب اوى ده مش عيب ولا حاجه بس الناس بتفهمه غلط وعلى فكرة انا كمان بعانى من المشكله دى ومش لاقيه لها حل واهى الحياه ماشيه
ودايما خلى عندك امل فى ربنا كبير
اتقرب منه ان شاء الله كل المشاكل محلوله
عايزينك ترجع تنور المدونه وعالم التدوين كله من تانى
ربنا معاك ويقويك

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمداً لله على سلامتك :)

لا تتعجب من حالك مررت بالعديد من المدونات لأجد نفس الاحساس وأولهم مدونتى .

ولكنى أحاول جاهدة أن أتواجد ولو بتدوينة فى الشهر .

كلماتك معبرة ومشاعرك راقية وحالتك تحترم أعاننا الله وإياك على الخروج من هذه الدنيا سالمين يرضى عنا الله آمين .

وعلى فكره زى ما الناس شايفاك شايفانى مصدر قوه وطاقه وتفاؤل لحد ما وزعتهم وبحاول أشحن من تانى :)

خالص تحياتى .

Abd-Alrahman يقول...

صديقي قوي البنيان

كل الناس الايام دي بقت حاسة حالتك
حتي انا الي هيا الوقت بيمر ومفيش اي حاجة صح بتتعمل
وكله غلط وتضييع في الوقت انا كمان زيك فضلت كتير تقريبا سنة مش عارف اكتب اية في المدونة

بس في وسط الموجة اليائسة دي
امواج رحمة الرحمن موجودة
والي بتطوله الموجة بيستريح من قلق الدنيا وتعبها وبيعيش في كنف الرحمن
تحت حمايته وفي عونه
اتمني اخي الكريم ان نكون انا وانت ممن تطولهم امواج رحمة وعتق الكريم المنان

تحياتي
دمت متالق

ساسو يقول...

بحجز مكان وراجعه تاني

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

كنت معدية اشوف فيه حاجة جديدة نزلت ولا ايه :)
انا نزلت الحلقه الجديدة من القصه