الأربعاء، 18 أغسطس 2010

مش لاقى عنوان محدد



قبل اى شىء كل سنه وانتم بكامل الصحه والسلامه
ويا رب نكون كل سنه مع بعض متجمعين على خير انشاء الله
رمضان كريم عليكوا ويا رب كل واحد يحقق السنه دى كل اللى يتمناه
اللهم بلغنا ليله القدر آمين

اسف جدا على تقصيرى ودى مش اول مره اقول انا اسف على تقصيرى
بس والله فعلا النت عندنا مش عارف ماله وكمان انا مش فاضى خالص
كل يوم عندى شغل حتى الجمعه قبل وبعد الفظار
والله المستعان
وتانى هقول
ملحوقه

وحشتونى جدا جدا
وانا قبل ما اكتب البوست ده شفت معظم المواضيع اللى فاتتنى عندكم
وزعلان انى ما حضرتهاش يوم بيوم زى الاول
وطبعا ما قدرتش اعلق لانى حاليا بغلس على حد صاحبى
بقالى ساعه بغلس
بس مش مهم

صاحبى بقه :)


النهارده بقه كان معايا معايده ... وكمان إعتذار ...
وعندى أو كان عندى حجات مستخبيه وتقريبا خرجت على الورق
وحالا هتخرج على حلوتى مدونتى العزيزه


دلوقتي ..
و لما برجع بالذاكرة لزمان .. و أفتكر أحلامي و أمنياتي .. ابتسم .. و أحياناً تسبقني دمعة إحساس ببُعد المسافة بيني و بين زمن الحلم ده ..
امبارح ..
امبارح ده بقى بعيييييد خالص وكل يوم بيبعده اكتر .. كنت اتمنى انى احقق كذا حلم بس ما اتحققش منهم حاجه علشان امنيتى ما كانتش بإصرار كنت بحلم وخلاص ان احلامى تتحقق كنت بقول بأشغل خانه حقى فى الحلم وخلاص واللى مكتوبلى هشوفه .. لكن تفكيرى وقتها كان غلط وده اللى عرفته ... ان اللى عاوز يعمل حاجه اوى بتحصل .. وبيعملها كويس اوى واللى عاوز حاجه نص نص .. ممكن ما تحصلش وان حصلت بتحصل نص نص .. فأقتنعت دلوقت بس علشان تتغير و تبقى زي ما إنت عايز.. إنت مش محتاج غير قرار جاد .. و محاولة جادة ..

الهرتله اللى انا عايش فيها بقالى كام يوم تقريبا لقيت لها علاج .. حسيت منه انى لأصبحت خارق .. هرتله بقه


رسمت كلام فى عقلى ونسخته على ورق الاسكتش بتاعى وفضلت اقرأ فيه كتيير لحد ما اقتنعت بيه اوى ..
انه في البرد .. و عند الرغبة لشرارة .. أو لحرارة .. مصدر دفء .. يعيد رجفة الضلوع لهدوئها .. و يخدر الأطراف لسكينتها .. هل ستبحث عن سبب البرد لتسده .. ؟؟ أو ستبحث عن منبع للدفء أقوى من إحساسك بالبرد ليغطيه ؟؟ هل التلج هو السبب الوحيد للبرد ؟؟ و هل النار هي المصدر الوحيد للدفء ؟؟ طيب ايه تفسيرك إنك في البرد تكون مش بردان ... ؟؟ و أدام مدفئة كبيرة و نار مش دفيان ؟؟؟
اقتنعت إن أنا إللي بجعل التلج يحسسني بالبرد .. و انا برده إللي بخلي النار تحسسني بالدفء .. حتى و إن كانت النار دي مرسومة على الحيطة .. و حتى إن كان التلج ده مجرد كوباية ماية كانت تلج في يوم من الأيام .. فبمجرد الشعور إن البرد أو استمداد الحرارة شعور تحت سيطرتي بيمنحني الثقة و الثبات .. و دفء في أحيان أخرى ..
و رغم علمي بسبب شعوري بالبرد .. لن تكفيني أي نار مرسومة .. أو أي مدفئة منحوتة على أي جدار .. فا أرى أن في البرد ثبات و هدوء عن الاستسلام لأي شرارة تدعي الحرارة





وأستغربت من كلامى ده اوى لحد ما حد عزيز عليا ايقظنى من الكابوس وقالى

كل ده علشان أنفصلت عنــ .....
وقتها اغلقت عينى وسندت رأسى على مقعدى واسترخيت قليلا

وصنعت لنفسى شيئا اطلق عليه

صومعتى الكئيبه ..

وانتهى اليوم بالنوم

حد استيقظت واول همى ان انشر بوست

وفعلت

وعادت تروس الحياه تعمل

وكأن شيئا لم يكن

هناك 5 تعليقات:

جايدا العزيزي يقول...

اقدم عاصمه فى الحب

كل عام وانت بخير

رمضان كريم


حقيقى كلنا بنمر بنفس الظروف


علشان كدة بنعزرك


كان الله فى العون


تحياتى

محمد التركى يقول...

ياسلام ياسلام ياسيدى
أيه ده وأيه الكلام ده
حمدله على السلامه الاول
وحشتنى ياصديقى

أنا سعيد جدا جدا بالبوست ده
فيه مابين السطور معانى أجمل وأوضح من كلامات فوق السطور
وده مش غريب عليك ياصحبى
من يوم ماعرفتك وأنت لغز سهل ممتنع
بس شخص طيب وجميل وجدع
ورجوله الدنيا فيك ياطلعت
ربنا يبارك فيك ياصحبى ويرزقك
وأفرح بيك قريب جدا جداااااا

تسلم ايدك وأفكارك وكلامك وقلبك الطيب

تحياتى لأجدع صاحب قبلته

محمد التركى

أتنين حبيبين يقول...

مش لاقيه كلام بعد كلامك

ربنا معاك
ويحافظ عليك
ويكرمك بكل الخير

كون كما تحب

ahad يقول...

اهلا ازيك ياللي مافيش زيك ابدن ولاحد بيشبهلك ابدن ... ألخ الاغنيه الهابطه
انا مش قادره اقرأ علشان نعسانه وجيعاااانه اوي
هرجع تاني
بس بص انا رايحه عمره السبت ان شاء الله
قولي نفسك ادعيلك في ايه وهدعيلك من قلبي والله
انتبه على نفسك ياصديقي :)

ahad يقول...

مساء الخير
اول حاجه انا الزم ارفع لك القبعه وأصفق لك على هالحكمه
كلام أكثر من رائع ياأحمد
صدقني وان كنت تمر بأزمه فالأزمه اللي تنتج منك شاب يحمل هالتفكير وهالمبادئ
هي افضل من راحه تصنع منك شاب بليد
يعني انا مش عارفه ايه هو الشعور اللي حسيته ومش عارفه ليه حسيتني فخوره في كلامك ياأحمد
ومش عارفه ليه حسيت اني لازم اقولك دوماً أصدقاء
...