الثلاثاء، 19 يناير 2010

لا مافيش حاجه



ماحدش جاى يا قلبى متستناش
ومن وهمك فوق ده بعدك عاش
جاى يقولك انسى وانت مابتنساش..؟
اهو حُبك عنده يا قلبى هان
وفاتك وحدك من غير علشان
وعاوز تستنى يا قلبى كمان..؟
اصحى ومن وهمك فوق
زى ما عشت معاه فى الشوق
حالف من غدره لازم تدوق
وماحدش جاى يا قلبى ماتستناش
.
.

فاتت احلى ايام حياتى فاتتنى الفرحه والضحكه فاتنى الامل اللى كنت بشقى واعرق واجتهد واسعى علشانه فاتنى حب ناس كتير ضيعته علشان واحده ... ايوه صح هو ده التعبير الصح .. واحده ..
واحده حبتنى اوى اكتر ما انا حبيتها بس اى حد ممكن يتغير
وسهل اوى اى حب ينتهى وكمان من غير اى اسباب ولو كان فيه اسباب تبقى اسباب كويسه هى شافتها حاجه تانيه
كده يا دنيا اتنين
اتجرحت فيكى مرتين
مشفتش فرح اد ماكنت حزين
مره علشان مش عارف مين..؟
والمره دى ضاعت احلى سنين
.
طيب والله كان عندى احلام جميله اوى كان نفسى احققها معاها كنت بحلم بأرض ونبنى سوا عليها بيت تلات ادوار دور لينا ودور لأبننا ونعمل مشروع الكمبيوتر اللى كنت بحلم بيه تحت البيت وانتى تشتغلى فى مدرسه قريبه وانا اشتغل شغلانه فى الحكومه فى مكان قريب من البيت ونعيش احلى حياه زوجيه فى الدنيا
يمكن علشان الاحلام دى انتى قررتى ان العلاقه تتنتهى ..؟
يعنى مثلا كنتى بتحلمى انى ادلعك قبل ما اخطبك ..؟ بمعنى انى اخرج معاكى كل يوم او اتصل بيكى كل شويه ...
يمكن يكون كده بس انا عمرى ما كنت هعمل كده قبل الخطوبه عمرى فعلا ما كنت هعمل كده لانى مش عاوز العلاقه اللى بينا تنتهى لان كتر المقابلات والاتصالات والعلاقات بتخلق مشاكل احنا او انا ما كنتش اتمناها . وكمان انا كده بخون ثقه اهلى ويمكن نسبه الخيانه كانت هتكون عندك انتى اكتر . انا بحب اختى اكتر من اى حد وعارف ومقتنع ان (( كما تدين تدان )) وعلشان فاهم الكلمتين دول انا مش عاوز اتعمق فى العلاقه معاكى الا لما نتخطب لبعض ..
عموما خبطتين فى الراس بتوجع وبتعلم كمان وبتقسى وبتنسى وبتسيب أثر كبير
وبنخرج من الحاله دى بدروس فى كيفيه التعامل مع الحياه التى بهذا الشكل
.

فى الاخر حاضر هنفذ طلبك مادومتى انتى اللى طلبتى
حاضر هعتبر انه مافيش حاجه حصلت
وحاضر هحاول انسى
وماتخافيش انا مش زعلان ولا حاجه
وماتخافيش انا مش مجروح ولا حاجه

((بكدب طبعا))

واوعى تشغلى بالك وتقولى انك زعلانه انك قولتى كده
اللى حصل حصل خلاص
وفى اخر الاخر ما أحبش اقول

(( مشوارنا انتهى ))

هناك 24 تعليقًا:

eltorky_4ever يقول...

أيه ياصحبى مالك لاعاش ولا كان اللى يزعلك بالشكل ده
ياأخى طظ فى الدنيا واللى فيها لو هتعمل فيك الدنيا كده
ليه يادنيا تعملى في صحبى كده
ده واد جدع وراجل وميستهلش منك كده
ياعنى ذنبه انه حبك الحب ده
وكمان بيخلصلك بالشكل ده
وضيع فعمره جنبك يفكرلك فى أمان بالشكل ده
بق هو ده ذنب القلب الطيب المخلص يتجرح الجرح ده
لا والف لا
ياصحبى انا عايزك قوى زى ماشفتك وعرفتك قبل كده
انا عايز عزمتك وفكرك يفضلوا جنبك زى ما كنت قبل كده
صدقنى خسرانا هى اللى خسرانا
انسان فيه الشهامه والرجوله وكل القيم اللى عرفتها فى حياتى قبل كده
والله خسرانا لو فضلت زعلانا من أنسان بيحبعا ويخلصلها بالشكل ده
لا ياصحبى لالا انا عايزك تفضل على مبدئك ده
ومتغيرهوش ابدا وانت صح زى ماعرفتك على طول كده صح
واكتب كمان اكتب وخرج اللى جواك واوعه يوجعك الزمان بالشكل ده
خلى بالك على نفسك ياأعز الأصدقاء
محمد التركى

لاسع افندى يقول...

جميل انك عامل حساب اهلك

دايما بتثبتلى انك كبير باخلاقك

تحياتى ياصديقى

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

التركى حبيبى

الحمد لله يا رايق
واهى علقه تفوت ولا حد يموت
ايه يعنى حب ضاع
عادى خالص
انا لسه صغير ولسه هقابل ولسه هحب وهعرف ناس افضل بإذن الله
بس انا مش ندمان ولا خسرت حاجه
لان كانت الحاجه الوحيده اللى تهمنى ما ضاعتش منى وهى نفسى
الحمد لله كرامتى ونفسى لسه معايا ما حصلش فيهم اى شىء
.
حبيبى يا تركى والله كل يوم بتقرب منى اكتر وده شرف ليا طبعا
ومش عارف اقولك ايه بجد على احساسك بيا ده
كل الله اللى اقدر اقوله
ربنا يخليك ليا صديق واخ كبير
ودى واحترامى لاعز صديق :)
كن كما تحب :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

لاسع افندى
-*******-

عامل ايه يا كبير
يا رب تكون بخير
.
اكيد لازم اعمل حساب لاهلى
وكل الحساب طبعا لاهلى وبعدين نفسى وبعدين اى حد يستاهل اهتمامى
.
شكرا لاهتمامك يا رايق
وربنا يديم المحبه بينا كمان وكمان :)

جايدا العزيزي يقول...

ايه الجمال ده


كلامات جميله وسرد اجمل

سعيدة بتواجدى بين حروفك


تحياتى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ربنا يحفظك

قد ايه انت كبير بنظرى
حتى كلماتك عزيزه وغاليه زيك يا غالى

ربنا يسعدك يارب
دمت ودام قلمك
تحياتى
ايناس

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جايدا العزيزى
-***********-

شكرا ليكِ ربنا يخليكى يا رب
انا اللى سعيد جدا بتواجدك هنا
يا رب تفضلى منورانى دايما
ودى واحترامى :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

إبتسامه ملاك
-*********-

ايه النور ده ..؟
البرنسيسه إيناس عندى النهارده
يا مرحبا يا مرحبا نورك غطى على الكهربا
.
.
شكرا طبعا على زوقك وعلى رئيك فيا اللى بعتز بيه جدا وشهاده تستاهل انى احتفظ بيها عندى فى ذكرياتى
وطبعا الكلام عجبك لانى فعلا حاسس بيه اوى
ربنا يرفع مقته وغضبه عننا
امين يا رب
إيناس ... كونى كما تحبى
فأنتى احلى فى نظرى فى اى وقت تكونى :)

جايدا العزيزي يقول...

اقدم عاصمه فى الحب

اتيت مرة اخرى اولا لا شكرك على الزيارة


ثانيا لاوضح لك


اعرف ان مصر انتشر قيها الفساد والظلم


اعلم انها صارت فقيرة وقد منحها الله


العديد من الثروات


انا مصريه اعشق بلدى حد الجنون ولكنى


لا احب الضعف وليس من سماتى الصمت


اقرأ يا عينى عليكى يامصر فى مدونتى


انا اكتب عن الفساد المنتشر فيها


انا مصريه وافخر بذلك


ولكنى ايضا عربيه


وللعروبه حف عندى


ليتك ترى صرخات الاطفال فى فلسطين


ليتك تشعر بانين جراحهم


وقتها ستكتب بدموع عينيك وبدمك


وليس بقلمك


اشكرك على الزيارة التى سعدت جدا بها


فانا ارحب بالنقض البناء


واعشق الحوار عشقى للحروف


دمت كما تتمنى

MaNoOoSh يقول...

على فكرة انت صح
ممكن تتوجع شوية بس عمر ما الأحلام بتقف علشان حد مشي من حلمنا

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جايدا العزيزى
-***********-
اهلا بحضرتك فى اى وقت
تشرفينى وقت ما تحبى لانى بسعد بزياره امثال سيادتك من اللى عندهم غيره على بلادهم وعلى عرضهم ودمهم .
بجد مش قادر اوصف لحضرتك اد ايه انا سعيد بتعليقك ده
اخدت منه شحنه حماسيه عاليه اوى
وانا لازم اشوف البوست اللى اشرتي حضرتك ليه لانى اكيد هستفاد منه .
.
.
فكره حضرتك وصلتنى من اول زياره لانى شفت اكتر من بوست على مدونتك وحاولت
انى اعرف عن طريقهم
طريقه افكار صاحبهم
وانبهرت بكل المدونه
اتمنى التواصل الدائم
ودى واحترامى :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

MaNoOoSh
-******-
ايه النور ده كله
منووش مره واحده هنا
يادى النور يادى النور

والله انتى دايما بتقولى كلام زى الفل
ودايما بنبهر بتعليقات حضرتك
عجبنى او تعبيرك ده
عمر ما الأحلام بتقف علشان حد مشي من حلمنا
.
تحياتى وودى واحترامى :)

mohamed ghalia يقول...

ايه ياصاحبى بس كمية الحزن الى فى البوست ده
ربنا يكرمك ويسعدك دايما والى جاى يكون أحلى

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

mohe ghalia
-*********-

معلش بقه هو اللى حصل كده هنعمله ايه
لازم ارمى شويه على مدونتى
ولا هى تبقى ذكريات ازاى
نورت يا كبير والله
ودى واحترامى :)

ريمان يقول...

السلام عليكم

بجد مش عارفه اقولك ايه

بس صعب اوى ان الانسان يقدم الحب ويلاقى فى المقابل الغدر

لازم الانسان ينسى التجارب المره اللى مر بيها عشان يعرف يعيش تانى

ويرمى وراه الماضى بكل احزانه وجراحه

ويتخذ قرار انه مش يرجع تانى للى جرحوه ويحاول يرجع للكل الناس اللى بتحبه ويصلع علاقته بيهم

بس بعد كده يفكر الف مره قبل ما يختار ويحكم عقله قبل قلبه



تحياتى ليك وبجد عجبنى اوى اسلوبك معبر

ابقى طمنا عليك


اتمنى ليك كل السعاده


تحياتى وسعيده اوى بمرورى هنا

وسعيده بالتواصل

بس يا رب النت يتظبط

جارة القمر يقول...

انا جيييييييييييييييييييييت

وسعووووووووولي

جارة القمر يقول...

صديقي

يؤلمنا ان نجد من كنا نعتبرهم نبض لنا انهم قتلونا بالسكتة القلبية


يسنوننا ليغادرونا

ويخلفون وراهم فراغا حد السماء


لوح لهم ياصديقي وابتسم فهم لايستحقون

ولا تحزن فجميل ان نكتشفهم حتى لو كان ذلك متأخرا

مازل المشوار ببدايته ارفع رأسك وامشي ولاتلتفت الى الخلف

♥♥♥♥

جارة القمر يقول...

خاطرة لشهرزاد احبها واهديها لكلماتك

لماذا أحتاج الى الكثير من الوقت والكثير من العمر والكثير من القوة والكثير من النضج حتى أتمكن من إغلاق أبواب الحكاية بقفل الفراق..الحكاية التي كنت انت بطلها الخرافي الذي ظننتُ ذات لحظة حالمة أنك شيء مختلف ..شيء لا يشبهه إّلا هو..شيء لا ينال الفراق منه ولا يقضي الواقع عليه!؟
فهل كان لزاما عليّ ان اختنق برائحة الحب الميت في اعماقنا كي اتجرأ على إعلان نبأ الوفاة؟
فها قد إنتهينا وهاأنذ أعترف بالنهاية وأفسح للفراق في حياتي واعماقي كل الامكنة الممكنة
فهل آن الآوان ان أضع اطفال احلامي وأجمل سنوات عمري ورجلا احببته بجنون في قارب الواقع وألوّح إليهم مودعة؟
فهل آن الآوان ان افتح الدفاتر وامسح أطفال دفاتري وأشطب تواريخ ذكرياتي وأمزق الصفحات الحالمة وأطعم نيران الواقع تاريخي؟
هل آن الآوان ان انسلخ من رومانسيتي وأكفر بالورد الأحمر وأسخر من قصائد العشق واقذف الحب بأبشع الالفاظ؟
هل آن الآوان ان اتوقف عن عادة الحنين عند المساء وعادة البكاء عند الحنين وعادة مناجاتك عند البكاء؟
هل آن الآوان ان اتخلص من ميراث حبك ..بقاياك المؤلمة..قصائدك الملتهبة..رسائلك الزرقاء واقذفها الى عاشقة مازال لديها قدرة الشوق والحب؟
هل آن الآوان ان اقف فوق أعلى قمة للنسيان وألقي ذاكرتي المثقلة بك واكمل العمر بذاكرة جديدة لم يمر عطرك على اراضيها؟
هل آن الآوان ان أسير على الطريق وحدي وأن أفرح وحدي وأن أحزن وحدي وأن أشتاق وحدي وأن أغني وحدي وأن أرقص وحدي وأن أحلم وحدي وأن لا يكون معي تحت المطر سواي؟
هل آن الآوان ان أصارحك بأنني أحببتك في اللقاء الأول كما لم احب شيئا في حياتي وبأني بكيتك عمد اللقاء الأخير كما لم ابك شيئا في حياتي؟
هل آن الآوان ان أعترف لك بأن إحساسي الحقيقي وحلمي الحقيقي وإنكساري العظيم وفشلي الأكبر وهزيمتي الكبرى كانت أنت؟
هل آن الآوان ان ألدك واضع جنين حبك النائم في رحم قلبي ..فمنذ سنوات وانا حبلى بحبك اما لهذا الحمل من ولادة؟
هل آن الآوان ان أتصرف بتحضر غبي فأترك على عتبة بابك باقة وردة أخيرة ورسالة تقول..شكرا على أيام هواك؟
سيدي العزيز: صدقا....شكرا على أيام هواك

جارة القمر يقول...

موجع ذلك الحب

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

ريمان
-**-
وعليكم السلام

اهلا بيكى ريمان
منورانى والله
فعلا زى ما قلتى بالظبط
لخصتى حل المشكله فى سطور معدوده
بس بينى وبينك كده
انا زى المسطول من الصدمه اللى اخدها فجأه دى والحمد لله ايام ورجعت احلى من الاولى
شكرا لمرورك وانا اللى سعيد فعلا بالتواصل :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جاره القمر
-********-
كل يوسع لجاره القمر اللى بجد
يا مرحبا يا مرحبا نورك غطى على الكهربااا

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جاره القمر
-********-

عادى عادى اطمنى كله تمام
انا بخرج بسرعه من اى حاله اى كانت
ربنا معايا الحمد لله

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جاره القمر
-********-
اجمل قصيده شفتها فى حياتى بجد
معقوله فيه حد كده
الكلام ده مش يخرج من انسان عادى ابدا
شكرا على الاهداء
بجد بجد بسعد كتير لما بس اشوفك منورانى
مهما قلت ومهما عبرت مش هقدر اقولك انا حاسس نحيتك بإيه يا احلى صديقه على هذه الارض ... ارض بلوجر
.
ربنا يحميكى :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

جاره القمر
-********-
مش هسيب التدوين علشان تفضلى منورانى :)