الأربعاء، 6 يناير 2010

الكمال لله وحده










حقاُ وصدقاً لا اله الا الله

والكمال لله وحده

سبحان الحى الكامل زو الجلال والاكرام

.

مافيش حاجه كامله فعلا لازم فى كل حاجه ميزه وعيب لازم نلاقى فى أى شىء ربنا خلقه حاجه مش موجوده لحكمه ربنا وحده اعلم بيها
اللى أتولد وحيد ومالهوش اخوات صبيان بيبقى فرحان اوى لما يجى عليه الدور فى أداء الخدمه العسكريه ( :
وبيكون فى نفس الوقت حزين جدا لانه كان نفسه يبقى له أخ يحبه ويخاف عليه
نفس حالتى كده
كان نفسى بجد يبقى ليا أخ أصغر أو أكبر منى المهم يبقالى أخ شقيقى من لحمى ودمى

حاكم اليومين دول قليل اوى اللى تلاقيه اخ بجد ولو لقيته مش هيتوفر فيه كل الصفات اللى هتلاقيها فى اخوك شقيقك

ده حتى الواحد أول لما بيتخبط او بيسمع خبر وحش بيخبط على قاصرته ( بدايه الرأس ) واول حاجه بيقولها أخ

حكمه ربنا سبحانه وتعالى فى كده

انا مش معترض ولا حاجه بس كان نفسى فعلا يكون ليا شقيق وتحتها مليون خط علشان فيه فرق كبير اوى بين الصاحب اللى بنقدره اخ وبين الاخ اللى هو الشقيق ابن أمى وأبويا
.
.
.



وعن الوطن اللى الناس كلها زعلانه منه ... والله مافيش حاجه كامله والقانون ده بيطبق على الوطن كمان
وكمان مش علشان هو ناقص حجات كتير نكرهه او بلاش الكلمه دى خليها زعلانين منه ... مثلا انا سمعت حوار مش فاكر فين بس هو تقريبا فى التليفزيون بين اتنين واحد بيسأل واحد بيقله (( انت مش بتحب مصر ليه قاله كده يا عم هى فيها ايه يتحب قاله طيب انت بتحب أمك قاله ايون قاله بتحبها علشان هى امك مش علشان هى اجمل واحده فى الدنيا او علشان هى احسن واحده فى كل حاجه بتحبها لمجرد انها امك قاله صح فرد عليه وقاله كذلك وطنك لازم تحبه لمجرد انه وطنك اللى هو مش كامل ))

اللهم احفظنا من الحروب ومن المجاعات وانتشلنا يا رب من وسط الفاسدين المنافقين المدعين حبهم لوطنهم
اللهم آمين

.
.
.




كمان لو واحد بيحب بنت ما يزعلش لو خلفت ظنه فى طبع او فى صفه او فى عاده او فى اى شىء

يعنى انا لما الحب أ ُفترض عليا (لانه طبعا مش قرار بناخده) وقتها كان نفسى اللى حبيتها تكون البنت اللى رسمتها فى خيالى وفضلت أفتش على الامنيات اللى أتمنتها فيها وفى الاخر مالقتش كل حاجه ... مثلا كنت اتمنى انى اكون اول واحد فى حياتها وفعلا كنت أول واحد وكمان التالت ههههه فهمتو طبعا انها كانت بتغظينى فى وقت اختلاف بينا.. ما علينا
وكمان اتمنيت انى اشوف عندها الصبر الطويل ولقيته بس مش طويل اوى ومقابل قله الصبر ده لقيت التسامح والتراحم والوصل والحب والذكاء والحنان واللهفه ( بتكلم عن اللهفه اللى بنقراها فى العيون )
.
.

خلاصه الكلام حسيت النهارده بالنقص فى حجات كتير
عندى صحه ومش وسيم
ذكى بس ماعنديش حظ او ماجتليش الفرصه
مش غنى اوى بس مستور الحمد لله
ماعنديش اخ صبى بس مش هدخل الجيش
عصبى جدا جدا بس الناس بتقول عليا فكاهى واجتماعى
ولذلك انا احمد الله على كل شىء .

وكما قال أحدهم (( الرضا مفتاح السعاده ))




هناك 7 تعليقات:

أميرة الأحلام يقول...

السلام عليكم
موضوعك جميل جدا
فعلا مافيش حد كامل وطبعا لان الكمال لله وحده
بس الانسان يحمدربنا في جميع الاحوال على نعمه عليه
ربنا يوفقك
تحياتى لك

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

أميره الاحلام
-********-
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اكيد طبعا حمد ربنا فى اى وقت وعلى اى شىء بيكون له ثواب عظيم
شكرا لزيارتك ليا
نورتينى :)

غير معرف يقول...

اللهم احفظنا من الحروب ومن المجاعات وانتشلنا يا رب من وسط الفاسدين المنافقين المدعين حبهم لوطنهم
اللهم آمين

آآآآآمين يارب

غير معرف يقول...

كيفك يارب تكون بالف خير

ليك وحشة والله

طبعا الكمال لله وحده

والحمد لله على كل حال

متزعلش على حاجة وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم

انا عندي اخ واحد واحنا 5 بنات :))

طبعا اهلي كان نفسهم يكون العكس وعمالين يرددوا هم البنات للممات :]

لكن اخويا مصايبه كتيرة وكرهنا في عيشتنا فصاروا يقولوا ياريتهم كانوا 6 بنات ههههههههههه

يعني ابسط ياعم خليك المدلل وخلصت من العسكرية اهو عاوز ايه اكتر من كدا :]

الحمد لله على كل حال

ربنا يوفقك يارب

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

نواره
-***-
وشك ولا القمر
بقالى كتير ماشفتكيش هنا خالص
ليكى وحشه أد كــــــــــده
ربنا يخليكوا لبعض ويهدى اخوكى
بس انا عندى اخت الصغيره معوضانى عن كل شىء انا وهى فى البيت زى عشرين ولد وبنت هههههه دوشه ولعب وهزار وكده يعنى.
.
.
النهارده المدونه كلها نورت بحضورك يا قمر والله
دام عليكِ الله كل الصحه والستر يا اختى نواره .
ودى واحترامى :)

محمد التركى يقول...

أنا محمد التركى
بقولك ياجارى العزيز انت والله العظيم ولد مشكله بس راجل اوى وزكى اوى وجدع اوى واكيد فيك حاجه مش كامله زينا كلنا
يعنى انا مثلا عند 27 سنه ولسه لا خطبت ولا اتنيلت اتجوزت ولا حتى جبت شقه عادى اصلى مفيش حد كامل بس هتفرس من الغيز وهموت بحصرتى نفسى اتجوز واخلف ياأخى ههههههههههه
بجد الموضوع جميل والجروب كله جميل وانت جميل وضيوفك جمال ورقصنى ياجدع
ربنا يكرمك ويوفقك ويسترها معاك

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

محمد التركى
-*******-

ربنا يكرمك يا رايق ويخليك يا رب ز
والبالنسبه للجواز ده قسمه ونصيب ماحدش هياخد زوجه حد كل واحد هياخد نصيبه فى الوقت المكتوب ليه
(( علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فأطمئن قلبى ))

بجد رئيك فيا انا اعتز بيه بجد وانا النهارده كسبت صاحب واخ كبير
وربنا يديم المحبه بينا طول العمر
لك منى ودى وإحترامى :)