الخميس، 27 مايو 2010

عصيان قلمى


قبل انت تهيم فى كلامى وتهاجر
وقبل ان يمتلىء قلبك بالرحيق الساحر
فكلمات بسيطه أفهمها ... فرجاءاً حاول

..


أحببت فلان فى الله
وأحببتها هى ايضا فى الله
فحبى لكم جزء من محبتى لله
..
فكل حب لغير الله عابر
فيا ايها القلم القادر
على ترجمه المشاعر
أنت تخطأ ومع ذلك تكابر
انت يا ايها الهادر
انت يا من بالخواطر تهاجر
فى كل لحظه منا من يغادر
فقد تغادر .. وقد أغادر
فانا على لعبتك كثيراً كنت صابر
وعلى لحنك فعلا انا ساهر
تركت لك العنان كى تغامر
فى حب هذا وهذه وتسامر
تغضب من هؤلاء وعليهم تقامر
وتثأر ممن حولك ايها الطيب الغادر
ويوما أنزلت على قلبى الستائر
فتكذب عليهم وتصتنع انك منهم ثائر
فلا تلعب ولا تغضب ولا تكذب
هذه كلمات انصح بها من هو مثلك متفاخر
فأنت من جعلنى أستطيع ان احاور
وأشعر بمن حولى ومن بى ساهر
فالكتابه والجهر عن المشاعر
ابدا لا يكون شىء فاجر
تركتك ليله فكتبت بنفسك الدفاتر
كتبت من الذنوب كثير من الصغائر
وتريد ان تسرد ما هو بالكبائر ..؟!
عذراً قلمى
سر على منهجى
والا ستكون نهايتك فى المقابر
..
كم انا منك يا قلمى متعب
ولا ادرى انا ام انت هو الاصوب
فعذرا قلمى .. عليك انا لا اغضب
ولكن كرهت كلمات منها الاذان لا تطرب
فيا ينبوع لا ينضب
هل لى ان تسرد كى أشرب
كلمات لها الاذان تتأهب
ولها العيون والحواس تتعقب
فكم من الحروف قادره ان تتسرب ..!
ولكن انت بين اناملى صدقاً ..
لا مفر ولا مهرب

هناك 11 تعليقًا:

حلمى البعيد يقول...

أقدم عاصمه للحب
مالك متشاكل مع القلم ولا إيه طب غيره
القم أحيانا تحس إنه بيكتب لوحده
أصل الإنسان بيبقي صادق مع الله ثم قلمه وورقته
وأعظم حب فعلا الحب في الله حب بلا مقابل
تسلم ويسلم قلمك
جزيت خير بجد بوست جميل جميل
تحياتى لحضرتك

راء يقول...

القلم...

عمري ما فكرت اكتب عنه حاجة حلوة..لما كنت بكتب كان بيبقى تخليص غضب عليه

بس تعرف ان محدش اقرب ليك بعد ربنا سبحانه وتعالى غير قلمك لأني بيتهيألي القلم هوا الشخص نفسه..

وهوا الوحيد اللي هيفضل معاك طول ما انت عايش ومش بيموت غير بموتك(بعد الشر يعني )

مش عارفة انا تقريبا تاني كومينت بس على كل حال ليا عندك شوكولاته..كنوع من البلطجة والسطو المسلح

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

السلام عليكم
مالك؟

فيك أيه
حاسة بكلمات انك حزين
ربنا يسعدك يارب
انت حد جميل اوووووووووووى
خلى بالك من نفسك

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سعيدة اليوم لقرائتى لوناً جديداً لشاعرنا فتنوع أغراض الشعر تدل على تفوق وقدرة الشاعر .

ننتظر منك كل جديد وجميل وراقى . 

ليله شتاء يقول...

السلام عليكم

ما أنقى الحب فى الله

كلماتك مبدعة

دمت بخير

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

حلمى البعيد
-*********-

اهو حبه كده هعمله ايه بقه
شويه حب فيه وشويه تمرد عليه
ماشيه يعنى بين ده وده
ده حتى الانسان بيغلط
عادى يعنى :)
وفعلا فكرتك فى التعليق ده أختصرت كلامى كله
كونى بود :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

طالبه مقهوره درجه أولى
-*******************-

احلى شوكلاتايه يا برنسيسه
بس ازاى يعنى الصدفه دى ..؟!
انا بموووووت فى الشكولاته جدا جدا جدا
ازاى بقه كل اللى بحبهم كده او اتعرف عليهم جديد بيحبوها زى انا وطبعا مش اكتر منى ×_×

شفتى الشكولاته بتعمل فيا ايه نسيت التعليق
المهم
..
احسنتى فى التعبير ان القلم هو الشخص نفسه
فعلا تعبير جميل اوى .. وافهم من كده لما كنتى بتخلصى غضب فى قلمك اللى هو انتى يعنى كنتى تقصديه ولا تقصديكى ..؟!
ايه اللى انا بقوله ده
ما علينا
نورتينى كتييييييير

وليكِ عندى واحد شوكولا جامده :)
كنوع من الزوق والتقدير

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

شذا الروح
-*******-
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ولا حاجه عادى والله
انا بخير كله تمام
يا رب تكونى انتى اللى بخير
شكرا جدا على سؤالك يا قمر
ومش حزين ولا حاجه والله
مجرد مود ... باد مود
ليس الا
بس انتى فهمه يعنى
كله بيهون فى كلمتين حلوين
.
وانتى كمان حد جميل جدا
وخلى بالك انتى على نفسك :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

حياتى نغم
-*******-

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

انا اكثر سعاده منك ..
لمرورك على مدونتى
أشكر لكِ زوقك فى وصفك كلماتى
.
من دواعى كتابتى مرورك ومرور من مثلك من احبابى على مدونتى المتواضعه
ادمها الله عليا عاده أفخر بها :)
نورتينى كتير :)

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

ليله شتاء
-*******-

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

فعلا انتى الان ايقنتى ما اريد اصابته فى كلامى
شكرا على زوقك
نورتينى يا قمر :)

رشيد أمديون يقول...

حديثك مع القلم أم حديث روحك مع القلم...
لا تترك قلمك يشرد منك أكتب به ما يمليه عليك خاطرك...

لك مني التحية.