الجمعة، 15 مايو 2009

الحب وما ادراك مالحب..؟!


الحب وما ادراك ما الحب

ايوه ما ادراك ما الحب

الحب الحب


يعنى ايه الحب ده


هو الحب ده ايه ولا ايه ولا ايه .....


انا مش قادر افهم الحب ده ايه لحد دلوقت


لا بجد احترت هو اى نوع من الشعور اللى انا بحس بيه


ممكن يكون وحشه


او ممكن يكون احتياج


او ممكن يكون.. او ممكن يكون


ولا الحب ده ..


..حيله اختلقتها المرأه علشان تسجن الرجل فى سجنها الى الابد


بحيث انه ما يبعدش عنها بنوع من الانانيه الخالصه


ليها هى بس ..

اهو يمكن يكون هو ده الحب علشان ده اخر احساس انا حسيت بيه


اهو بقه زى ما يكون


اى حاجه بنضيع فيها الشعور بالاحتياج والوحده ونضيع فيه كمان الوقت


او يمكن يكون خضوع للوساس الغربى


انا اذكر قصه حصلت من زمان


انه كان فى صبى صغير من المسلمين قاعد بعيد عن بلده فى الصحراء وكان بيبكى بكاء شديد


فجاء رجل من اعداء الاسلام علشان يشوف احوال المسلمين ومنها يقرر انه هتقوم الحرب ولا مش هتقوم


فذهب للصبى وسأله انت بتبكى ليه


فرد عليه الصبى وقاله انا ببكى علشان انا اتأخرت على صلاه العصر فى المسجد ولم اصليها بعد


فذهب الرجل مسرعا الى بلاده وحزرهم من الحرب لان بكاء الطفل على صلاه يدل على تمسك هذه الدوله بدينهم تمسكا شديدا


فبالتالى لن يستطيعوا ان يهزموا المسلمين


ومرت الايام والسنين



وعاد نفس الرجل الى بلاد المسلمين ليدرس شؤنهم مره ثانيه



فوجد نفس الصبى جالس فى نفس المكان ويبكى


فسأله مما يبكى


فرد عليه الصبى وقال له انه يبكى على حبيبته التى على فراق حبيبته


فرجع الرجل الى بلاده مسرعا ليبشرهم ان المسلمن قد ضعف ايمانهم قد جاء القت المناسب للحرب



انا عن نفسى استفدت من القصه دى انه الحب بتاع اليومين دول ضعف فى الايمان



وان الحب مش بيكن كده خالص


الحب فقط بين زوج وزوجته ووقتها يكون الحب من والى وفى سبيل الزوجين ووقتها تتفاعل جميع الحواس والمشاعر التفاعل الصحيح


بحيث ان العقل والقلب يتفقان معا فبالتالى تكون العلاقه القائمه بينهما ليس لها مسمى الا الحب


هذا هو الحب فى منظورى المتواضع


لو حد عنده تفسير تانى يقوله بقه



هناك 3 تعليقات:

Unknown يقول...

انت تحاول يا عزيزي تعريف
ما لا يجب تعريفه ليظل على اطلاقه
حتي يمتع الجميع بصورة شائقة
دون ان نعرفه
او نؤرخه فى دفاتر
او قواميس
الحب
هو الحب

ابو المفاصل الواصل يقول...

ليه يا سادة تعاهدنا على السمع والطاعه؟؟؟
للحفاظ على الجهل والتخلف والغلاسة والنطاعة
والكذب بكل اخلاص وصدق وحرفنة وبراعــــــة
والعمل بقوة وجدية فى الهيافة والاضاعـــــــة
ومحاربة الابداع ونشر الصراع بما يضعـف المناعة
وقتل الوقت وزرع المقت والكره والنفوس الملتاعة
والتقهقر للوراء وان مشينا نكون فى منتهى اللكاعة
ونشر الفحش وارتكاب الجرائم بكل الخســـة والشناعة

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

اب المفاصل الواصل
اسعدنى مرورك
.
.
.
.
يا اب امل
الحب فى نظر كل شخص حب
اقصد انه الحب معناه خاص فى نظر كل شخص
الحب اللى انا بتكلم عنه مش الحب العام انا بتكلم عن الخاص
اسعدنى حقا مرورك يا اخى